Expeditie Beco: Inspiratie

Expeditie Beco
 

Inspiratie

Inspiratie, creativiteit en innovatie zijn nauw met elkaar verbonden. Hier biedt Expeditie Beco je filmpjes, rapporten, denkbeelden en overige inspiratiebronnen die ons hebben geïnspireerd, en hopelijk jullie ook.
 

 

DSGC publiceert 'Towards Sustainable Growth Business Models'

De Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) heeft onlangs haar eerste publicatie 'Towards Sustainable Growth Business Models' uitgebracht.
Naast het ontwikkelen en delen van kennis stimuleert de Dutch Sustainable Growth Coalition ook het dialoog met beleidsmakers; zowel in Nederland als over de grens. De DSGC werd eerder dit jaar gelanceerd bij de jaarlijkse vergadering van het World Economic Forum in Davos. De leden van de coalitie hebben sindsdien actief bijgedragen aan diverse conferenties, waaronder de Rio +20 duurzaamheidstop. In juni vond een eerste officiële ontmoeting plaats met premier Rutte. De Dutch Sustainable Growth Coalition, voorgezeten door Jan Peter Balkenende, wordt gefaciliteerd door Ernst & Young en gesteund door VNO-NCW.
 

Integrale visie van VNO-NCW en MKB NL op duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen

De laatste jaren hebben de termen duurzaamheid, duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen meer en meer opgang gemaakt. Zo is het streven naar continue verbeteren van de balans tussen people, planet en profit in een globale context meer en meer het uitgangspunt van het beleid van bedrijven en overheden geworden. Het gaat om economisch succesvol ondernemen en daarbij verantwoord omgaan (of verantwoordelijkheid nemen voor goede omgang) met mensen en de planeet. Kort gezegd om de drie P’s van People, Planet en Profit. Lees meer over deze visie in het rapport ‘Onze gemeenschappelijke toekomst’.
 
 

Nike produceert de meest milieuvriendelijke voetbaltenues ooit

Voor het Oranje-tenue zijn ongeveer 13 PET-flessen gebruikt. De korte broek is gemaakt van 100% gerecycled polyester en de truien van ten minste 97% gerecycled polyester. Bekijk dit proces in het filmpje. En daarmee zijn de voetbaltenues van Nike de meest milieuvriendelijke ooit produceert. Nike heeft sinds 2010 ongeveer 115 miljoen PET-flessen gerecycled in voetbalkleding.
Klaas-Jan Huntelaar is het gezicht van de wereldwijde campagne van Nike Better World. Klik hier voor een interview met hem hierover. 

Nederlandse Groente- en fruit verwerkende industrie (VIGEF) heeft routekaart naar 2012-2030 gepubliceerd

De Nederlandse groente- en fruitverwerkende bedrijven en de branchevereniging VIGEF hebben samen met adviesbureau Beco, verschillende kennisinstellingen en Agentschap NL een routekaart ontwikkeld naar een economisch vitale, concurrerende, energie-efficiënte en duurzame sector. In de routekaart is niet alleen gekeken naar de technologische mogelijkheden binnen de branche, maar ook naar de wensen van de consument. Meer dan ooit staat voor de groente- en fruitverwerkende industrie de klantvraag centraal in de ontwikkelingen naar 2030. Om te zien hoe de toekomst van een duurzame groente- en fruitsector eruit bekijk de korte film of de routekaart.
 
 

Pavan Sukhdev: Geef de natuur een waarde!

Iedere dag gebruiken we materiaal van de aarde, gratis en voor niets, zonder daarover na te denken. Stel dat we moeten betalen voor hun echte waarde. Zouden we dan beter nadenken over wat we gebruiken en weggooien? Pavan Sukhdev kun je zien als bankier van de natuur -- hij beoordeelt de waarde van de activa van de Aarde. Verhelderende grafieken zullen je gedachten veranderen over de waarde van lucht, water, bomen .... bekijk hier zijn presentatie en laat je inspireren..

 

Time is Running Out: Nike's Three Tips for Taking Sustainability to Scale

Uit de conferentie van Opportunity Green eind vorig jaar is gekomen dat bedrijven steeds meer bezig zijn zich te ontwikkelen en zich in te zetten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Er is alleen één probleem: Het is niet genoeg! Een rapport van de Department of Energy en een rapport van de International Energy Agency geven beiden aan dat alle inspanningen om de wereldwijde uitstoot van CO2 te reduceren onvoldoende zijn. En de klok tikt verder... lees hier een inspirerend artikel
 
 
 

Verlichting in de klas in een sloppenwijk door middel van een waterlamp

In het labyrint van raamloze tinnen hutjes in een sloppenwijk in Nairobi, is het voor schoolkinderen vaak onmogelijk om de lessen te volgen in de duisternis van het klaslokaal. Een jeugdbeweging hoopt daar door de uitvinding van de Braziliaan Alfredo Moser verandering in te brengen. Hij kwam tijdens een stroomuitval in Sao Paulo in 2002 op het idee van de lichtverspreidende waterflessen. Lees verder...

 

  

Het belang van duurzaamheid en innovaties voor de maakindustrie: 2 studies

De Rabobank heeft twee interessante studies uitgebracht voor en over de maakindustrie. Een industrie die met ongeveer 800.000 werknemers in 45.000 bedrijven nog steeds een belangrijke pijler onder de Nederlandse economie is. Lees verder...
 

Puma world's first major company to put a value on its environmental impact

De volgende stap in duurzaam ondernemen! Een mooi voorbeeld hoe Puma een economische waarde heeft toegekend aan de uitstoot van broeikasgassen en waterconsumptie in de gehele toeleveringsketen. Klik hier voor het artikel uit The Guardian.
 

WWF's Jason Clay: How big brands can help save biodiversity

Voor iedereen die werkt in de voedsel producerende en verwerkende industrie een must see filmpje over de aanpak van het Wereld Natuurfonds en de mogelijkheden om een verschil te maken voor bedrijven.

The Blue Economy

Film van Gunther Pauli over de Blue Economy en de noodzaak om anders te kijken naar producten en afval te zien als grondstof. Als je dit interessant vindt, kijk dan ook eens op www.blueeconomy.de. Daar vind je honderden voorbeelden van producten waarvan de afvalstromen weer nuttig worden ingezet.

disclaimer | sitemap | © 2008 Beco